کد مطلب:225613 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

پیوند نور (ازدواج هشتمین امام)
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام جهت انجام سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله با دختری عفیفه و طاهره از طایفه ی ماریه (جاریه ی محترمه ی پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله والده ی مكرمه ی حضرت ابراهیم علیه السلام پسر حضرت رسول صلی الله علیه و آله) ازدواج كردند. آن حضرت در مورد ایشان فرمودند: «بابی ابن خیرة الاماء النوبیه الطیبة» یعنی: «پدرم به قربان پسر بهترین مادران، كه از اهل نوبه و از پاكیزگان است.» [1] .

در عظمت و جلالت آن بانوی مكرمه ی اسلام، همین قدر بس كه، امام هفتم شیعیان علیه السلام از او تعریف و تمجید كرده، و یزید بن سلیط را مأمور می كند كه سلامش را به آن بانوی محترمه برساند.

طی ملاقاتی كه یزید بن سلیط در مكه با امام موسی كاظم علیه السلام داشتند، ایشان ضمن اشاره به دستگیری و شهادت خود، پسر بزرگوارش، علی علیه السلام را به عنوان امام بعد از خود



[ صفحه 15]



معرفی می نماید، و با كلامی دلنشین و زیبا، خطاب به یزید بن سلیط می فرماید:

در این سال، مرا می گیرند. تو بدان كه، امر (امامت) به سوی پسرم علی علیه السلام است. او همنام علیست؛ كه همانا علی اول، علی بن ابیطالب علیه السلام و علی دیگر، علی بن الحسین علیه السلام می باشد. من از خداوند می خواهم، به پسرم علی، فهم، حكمت، شكیبایی، محبت و دین علی اول، و محنت و صبر علی بن الحسین علیه السلام، بر چیزی كه مكروه اوست، عطا كند. جایز نیست از برای او كه تكلم كند مگر بعد از هارون به چهار سال.

آن گاه فرمودند:

هرگاه او را ملاقات كردی - هر چند به زودی اتفاق نخواهد افتاد - به خاطر داشته باش كه او را بشارت دهی به آنكه، پسری امانتدار و مبارك برایش متولد می شود؛ كه همانا مادرش اهل طایفه ی ماریه ی قبطیه، جاریه ی پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله است. اگر توانستی، سلام مرا به آن جاریه نیز برسان.

طبق قول محدث قمی (رضوان الله علیه)، در جلالت این معظمه ی جلیله همین قدر كافیست كه، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام یزید بن سلیط را امر می فرماید، تا سلام آن حضرت را به او برساند؛ مانند حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله كه به جابربن عبدالله انصاری امر فرمود سلام آن حضرت را به امام باقر علیه السلام برساند. [2] .

در ضمن، قابل ذكر است كه، نام آن بانوی مكرمه، سبیكه بود. حضرت رضا علیه السلام پس از ازدواج، او را خیزران نامید. همان طور كه گفته شد، او از اهل نوبه، و از اهل بیت ماریه ی قبطیه - همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله - و از افضل زن های زمان خود بود. بزرگترین افتخار برای او، همین بس كه توانستند هم به مقام همسری امام معصوم علیه السلام برسند، و هم اینكه مادر امام معصوم - حضرت جواد الائمه علیه السلام - گردند.

لازم به تذكر است كه، حضرت رضا علیه السلام پس از ورود به خراسان، بنا به خواست مأمون (لع) جهت نفوذ هر چه بیشتر در خانه ی آن امام عزیز علیه السلام، طبق نقل مرحوم صدوق در عیون اخبار الرضا با دختر یا خواهر مأمون به نام ام حبیبه ازدواج كرد.



[ صفحه 16]



چنانچه مسعودی در اثبات الوصیه نقل می كند، مأمون، خواهرش ام ابیها را به عقد امام رضا علیه السلام در آورد. وی می گوید: روایت صحیفه آن است، كه ام حبیبه خواهر مأمون بود، زیرا مأمون از آن حضرت علیه السلام خواست كه حتما به طور رسمی از وی خواستگاری كند.


[1] محدث قمي (ره)، منتهي الامال، ص 937.

[2] حاج شيخ عباس قمي، منتهي الامال، چاپ مطبوعاتي حسيني، تهران. ص... 937.